UF - ung företagsamhet

Att driva UF-företag ger dig möjlighet att göra verklighet av en idé, att göra något som du verkligen vill och som du tror på. Du kommer att lära dig om företagande, få ett kontaktnät och växa som människa.

UF - ung företagsamhet

Vad innebär det att driva UF-företag?

Att driva UF-företag innebär att du som elev får lära dig alla moment som ingår i att starta, driva samt avveckla ett företag. Huvudfokuset ligger på att skapa ditt egna varumärke och hitta lönsamhet med verksamheten. Du väljer själv om du vill driva ditt UF själv eller tillsammans med kompisar. Du får under UF-året möjlighet att delta i events som bl.a mässor och tävlingar där du kan vinna pengar. Efter UF-året får du fortsatt möjlighet till nätverkande, som du sedan kan använda i ditt framtida företag.

Starta

Genom att starta och driva ett företag kan du skapa något som du tycker saknas eller något som du själv skulle vilja ha.

När ni har en idé, ni vet vem som ska göra vad i företaget och ni har kontakt med en rådgivare då är det dags att sätta mål. Ni kanske behöver en prototyp eller en färdig produkt att visa upp på en mässa. Då behöver ni produktutveckla, skissa, designa och göra marknads­undersökningar. I det här skedet gör ni även en affärsplan som beskriver er affärsidé, vilka era konkurrenter är, prissättning och hur er budget ser ut.

Driva

Nu har ni kommit en god bit på vägen. Och det är dags att få ut produkterna på marknaden och börja sälja. En viktig del för att nå ut till kunderna är att ha en bra marknadsföring och avgränsa en målgrupp.

Många UF-företag vill delta på den regionala mässan som är ett bra tillfälle att lära sig försäljning. Ett obligatoriskt moment är att ha minst två försäljningstillfällen och försäljningen är självfallet också grunden för att ett företag ska gå runt. Försäljningen ska bokföras löpande.

Under ett år ska du lära dig att samarbeta med nya människor och hantera olika viljor. Förutom att genomföra en rad olika gruppaktiviteter ska ni i företaget även lära er hantera ekonomi, ta ansvar för era handlingar och slutföra påbörjat arbete.

Avveckla

När nästan ett år har gått blir det dags att avveckla UF-företaget. Det betyder att ni ska sälja slut på era varor, få in pengar, betala ev fakturor och göra årsredovisning. Sist men inte minst ska ni utvärdera året. Vad har ni gjort? Hur gick det? Vad har ni lärt er?

En sak är säker - ni kommer ha utvecklats, tränats i nya situationer och fått med er viktig erfarenhet inför framtiden!!

Det är inte ovanligt att eleverna vill driva vidare sitt företag. Det får de de göra genom att ombilda sitt UF-företag och starta upp det in en annan företagsform.

UF på Lindeskolan 2020-2021

Fanny Andersson, vd för bl a Marketing Business Future UF

Fanny Andersson studerade ekonomiprogrammet (2018-2021) på Lindeskolan. Hon valde inriktning ekonomi och fick därmed möjligheten att driva UF-företag. Hon drev UF-företag två gånger under sin gymnasietid och utan tvekan hade hon drivit fler om hon hade fått möjlighet. Nedanstående är några frågor som besvarar hennes tid under ekonomiprogrammet:

Var du intresserad av ekonomi när du sökte till programmet?
Att välja ekonomiprogrammet var inte en självklarhet för mig när jag sökte till gymnasiet. Jag hade inget som helst intresse för företagande, men detta ändrades under tidens gång. Det
är tack vare att jag valde just ekonomiprogrammet som jag fick mitt stora intresse för entreprenörskap. Det är tack vare mina duktiga lärare som jag lyckats ta mig in i affärsvärlden och är redo att driva företag efter gymnasietiden.

Vad drev du för UF-företag?
Mitt första UF-företag drev jag under andra året som ingår i ekonomiinriktningen. Jag och mina två vänner Anna Jäderqvist och Tindra Norgren drev en fysisk klädbutik i form av outlet.
Under tredje året fick jag även möjlighet att driva UF som gymnasiearbete. Jag drev då Marketing Business Future som har som affärsidé att erbjuda företag hjälp med marknadsföring på sociala medier för att nå en finansiell tillväxt.

Vad är det bästa med din gymnasietid?
De bästa under dessa tre år är att mitt intresse för att driva företag växte fram och att jag kom på affärsidén i Marketing Business Future. Jag kommer definitivt fortsätta driva vidare företaget efter gymnasietiden. Jag kombinerade även mina studier med fotbollsinriktning på idrottscollege, vilket var en höjdpunkt i vardagen.

UF-regionens "Bästa tjänst"

Stort grattis till Fanny, som med sitt företag Marketing Business Future UF vann UF-regionens "Bästa tjänst" samt kom 3a i regiontävlingen "Bästa säljare". Marketing Business Future UF erbjuder företag hjälp med marknadsföring på sociala medier för att nå en finansiell tillväxt. Med fotografering, bildredigering och publicering tar Marketing Business Future företag till en ny nivå.
Webbplats:

marketingbusinessf.wixsite.com/website

Följ dem på Instagram @marketingbusinessfuture

Facebook Marketing Business Future

Bergslagsgåvan UF

Vi är stolta att presentera ett av årets UF på Lindeskolan: Bergslagsgåvan UF. Företaget drivs av elever på Teknik- och Ekonomiprogrammet i åk 2. De säljer gåvokassar med fantastiska närproducerade produkter. Läs mer här:

bergslagsgavan.com.se

Beställ och gilla dem på Facebook:

facebook.com/bergslagsgavan