Dags at välja gymnasium

Det har aldrig funnits fler valmöjligheter än nu på Lindeskolan. 12 nationella program och möjlighet att elitsatsa på idrott genom Idrottscollege

Dags att välja gymnasium

Det har aldrig funnits fler valmöjligheter än nu på Lindeskolan.
11 nationella program och möjlighet att elitsatsa på idrott genom Idrottscollege

gymnasiemässa

Ditt gymnasieval är viktigt.

Att välja gymnasieskola och program är ett stort och viktigt steg på väg mot vuxenlivet. För några känns det svårt, andra har redan bestämt sig och känner sig säkra på sin sak. Oavsett om du är säker eller osäker, att göra val i livet är aldrig lätt och det är alltid bra att undersöka vilka alternativ du har – vad du väljer men också vad du väljer bort. Vi hjälper gärna till med alla dina funderingar! Och du – välj med hjärtat!

Hur ska jag välja?

Gör ett val baserat på kunskap och intressen.

Ta hjälp av studie- och yrkesvägledaren på din skola och besök Lindeskolans informationskväll. Fråga föräldrar, syskon och kompisar om råd, men bilda dig sedan en egen uppfattning. Det är du som ska göra valet.

Studieförbere­dande och yrkes­förbere­dande

Det finns många program att välja mellan, och även om de kan se ganska lika ut finns det mycket som skiljer dem åt. En del är teoretiska, andra mer praktiska. En del är till för dig som vill plugga vidare efter gymnasiet, andra för dig som vill börja jobba direkt efter gymnasiet. Vill du läsa vidare efter gymnasiet? Kolla upp vilken behörighet du behöver till olika högskoleutbildningar.

Utbildningsguiden

Vilka godkända betyg krävs till ett nationellt program i gymnasieskolan?

För behörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i 8 ämnen:

• svenska eller svenska som andraspråk
  • engelska
  • matematik
  • godkända betyg i minst fem andra ämnen.

För behörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i 12 ämnen:

• svenska eller svenska som andraspråk,
  • engelska,
  • matematik
  • godkända betyg i minst nio andra ämnen.

För ekonomiprogrammet och samhällsvetenskaps­programmet ska fyra av de nio övriga godkända ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap.

För naturvetenskaps­programmet och teknikprogrammet ska tre av de nio övriga godkända ämnena vara biologi, fysik och kemi.

För estetiska programmet är de nio ämnena valfria.

Läs mer hos Skolverket

Var väljer jag?

Gymnasieantagningen i Örebro län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet.

Gymnasieantagningen

Elev för en dag

Vill du boka in ett besök? Skicka in intresseanmälan så kontaktar vi dig!

Var med på några riktiga gymnasielektioner, käka lunch och känn av stämningen i korridoren. Är det här en skola för dig? Det kan du göra som bokar in en prova på-dag på Lindeskolan. Vi berättar mer om skolan, de olika programmen och hjälper till att lägga upp din dag så att vi kan ta hand om dig på bästa sätt så att du får ett bra och givande besök hos oss.

För att prova på en idrottsprofil och söka IC krävs det att du är medlem i en förening för den idrott du utövar och att du tränar målmedvetet och regelbundet.

Vi tackar alla som besökte oss som elev för en dag. Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista tillfället att besöka oss var 30/1. Det finns inga fler datum inplanerade. Har du frågor om Lindeskolan och våra program så är du välkommen att kontakta våra studievägledare.

Öppet hus
6 dec 2023
kl 18-19.30

Onsdagen den 6e december 2023, kl 18-19.30 bjuder vi in elever som går i årskurs 9 och snart ska göra ditt gymnasieval, samt vårdnadshavare, till möten med våra lärare och elever på Lindeskolan. Där finns möjlighet att få information om några av våra elva nationella program och Idrottscollege, samt tillfälle att ställa egna frågor.