Så här firas studenten i Lindesberg 2021

Följ utspringet av våra studenter på livestream: https://youtu.be/rY__6EmrKAw

Skolledningen har tillsammans med elever och personal jobbat för att hitta ett bra sätt att fira studenten. Nu presenteras ett upplägg som både tar hänsyn till Folkhälso­myndighetens rekommendationer och elevers vilja att fira viktiga år av studier.

Upplägg

I likhet med förra året kommer varje student få möjlighet att bjuda in max 3 anhöriga till firandet på skolan. I övrigt är evenemanget inte öppet för allmänheten.

Utspring klassvis

Samtliga aktiviteter på studentdagen är schemalagda klassvis för att kunna skapa förutsättningar för social distansering och minska risken för smittspridning. Dagen börjar med fotografering. Därefter sker samling klassvis i anvisade lokaler som är spridda i skolans olika byggnader. Studenterna kommer att få genomföra utspringet klassvis enligt ett upprättat schema. Anhöriga kommer att lotsas av funktionärer till och från skolans torg. Där kommer det att finnas särskilda och utsmyckade platser där de anhöriga ska stå. Utspringet kommer direktsändas via webben för anhöriga och intresserade som inte kan vara på plats.

BEL

Med anledning av den pågående pandemin har vi tvingats ställa in det traditionella BEL-firandet på Lindeskolan i år. Arrangemanget brukar var mycket uppskattat av både elever, personal och anhöriga. För att inte tappa bort denna fina tradition kommer Sparbankstiftelsens representanter att finnas på plats studentdagen och dela ut årets BEL-priser i aulan. Vi hoppas att prisutdelningen kommer att sätta ytterligare lite guldkant på studentfirandet.

- Vi är oerhört stolta över våra fina elever och vi är glada att vi får möjlighet att genomföra studenten på Lindeskolan, även om det sker i en något reducerad form. Traditionsenligt har studentfirandet på Lindeskolan präglats av en fin stämning och ansvarstagande elever och vi ser fram emot att få en trevlig dag tillsammans, säger Staffan Hörnberg, gymnasiechef vid Lindeskolan.

Vädjar om ansvar

För att kunna genomföra firandet med respekt för restriktioner och allas hälsa krävs mycket förberedelser och logistik av Lindeskolan. Det kräver ett gemensamt ansvar under dagen.

- Vi vädjar till elever och vårdnadshavare att inte anordna några frukostaktiviteter där det förekommer alkohol. Skolan tillämpar en nolltolerans avseende alkohol och droger. Om någon elev kommer till skolan påverkad kommer vi att behöva skicka hem eleven omgående, berättar Staffan Hörnberg. Men vi hoppas och tror att alla elever kommer att respektera det här, tillägger han.

Regler och restriktioner

Om Folkhälsomyndigheten skulle ändra riktlinjerna innan studentdagen kan förutsättningarna för firandet komma att ändras. Enligt de restriktioner som finns från Folkhälsomyndigheten och Transportstyrelsen kommer inte firanden så som studentflak att kunna genomföras under studenten 2021.

LINDESKOLAN 2021-05-05