Vinnare av Kultur­priset

Jury: Kajsa Forsberg, Sara Sporre, Annika Parbring

BILD

1:a pris går till Fanny Nilsson ES17

"En skarp blick och återhållen färgskala förmedlar en personlig tolkning av dagsaktuella företeelser genom fotomediet."

2:a pris går till Hibo Ibraahim IMC

"Med en snabb och säker penselföring lyckas pristagaren med ett fint måleri. Det enkla är det sköna."

LJUD

1:a pris går till Wessam Ahjere NA18

"Känsligt, medryckande, professionellt! Med skicklig hantering av sitt instrument framför pristagaren egna improvisationer som leder lyssnaren till nya musikaliska världar."

2:a pris går till Ida Luth Lind ES16

"Sensuell säker sång. Med mjuka, varma toner ges en personlig tolkning där både sång och musik framförs av pristagaren."

ORD

1:a pris går till Wilma Johansson SA16A

"En ljuv doft frammanar minnen av smärtsamma erfarenheter, förmedlade med mognad och balans."

2:a pris går till Kevin Risberg BF16

"Livet det går kors och tvärs, och det gör även denna vers. En nattsvart känsla förmedlas genom kvicka ordvändningar."

RÖRELSE

1:a pris går till Matilda Klack ES17

"Med kroppen som verktyg och uttryck visar pristagaren en stor känslighet för musiken. Dans och koreografi i eget utförande förmedlas med stor skicklighet."

2:a pris går till Gunilla Eklund ES16

"Med synbar enkelhet och uppenbar säkerhet och ett rakt bildspråk förmedlas en liten berättelse med tvist."

Länkar till bidragen hittar du på Bibliotekets sida här.