Kommunernas aktivitetsansvar

Är du 16-19 år och utan sysselsättning?

Då kan du få hjälp av kommunernas aktivitetsansvar (KAA). Ungdomar som inte har börjat på gymnasiet, som avbryter sina gymnasiestudier eller går ut utan gymnasieexamen har rätt till stöd av sin hemkommun för att komma vidare mot studier eller arbetsmarknad.

Om du är folkbokförd i Lindesbergs kommun startar arbetet med en kartläggning över vad du gjort, vad du behöver och mot vilket mål du vill sträva. Det är för att veta vilken väg som är rätt för dig. Vi tittar tillsammans på olika möjligheter utifrån dina förutsättningar. Vi hjälper dig att komma igång och hitta en väg framåt, antingen tillbaka till skolan eller någon annan väg som passar dig.

Det här gäller även för ungdomar som går på skolor utanför Lindesbergs kommun. Även föräldrar är välkomna att höra av sig!

Vill du bli kontaktad?
Folkbokförd utanför Lindesberg?